Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش همشهری آنلاین، حجت الاسلام سید احمد علم‌الهدی ظهر امروز در خطبه‌های نمازجمعه ۱۷ تیر ماه در حرم مطهر رضوی، با اشاره به آغاز حرکت کاروان سیدالشهدا به سمت کربلا، اظهار کرد: سیدالشهدا (ع) به اطرافیان فرمودند «هرکه از شما خون جگرش را در راه خدا بذل کرده و به خودش تلقین نفس کرده تا به لقاءالله بپیوندد، با من بیاید»، این انقلاب، انقلابی نبود که آن‌روز تمام شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی ادامه داد: انقلاب اسلامی ما نیز که این نظام را تشکیل داده، مرهون انقلاب کربلا و تداوم انقلاب سیدالشهدا است که در نظام به دست آمده از این انقلاب، نمی‌توانیم در برابر جنگ با خدا و جنگ دین بی‌تفاوت باشیم.

امام جمعه مشهد مقدس با بیان این‌که متأسفانه یک عده مردم در این مملکت انقلاب را فراموش کردند، خاطرنشان کرد: عده‌ای، کسانی که رفتند جان دادند و کشور را از تجاوز دشمن حفظ کردند را فراموش کردند و خیال می‌کنند حالا در این فضا آزادانه گناه و معصیت کنند و تظاهر به گناه داشته باشند، این درست نیست.

وی یادآور شد: باید فضای نظام و کشورمان در یک فضای کربلایی حفظ بشود، تجاهر به فسق و گناه با فضای کربلایی انقلاب و نظام جمهوری اسلامی درست درنمی‌آید و نمی‌شود با تظاهر به گناه در این فضای کشور و نظام زندگی کنند، امروز «بی حجابی» تظاهر به گناه است.

علم‌الهدی تصریح کرد: بحث حجاب بحث دیگری است که باید با حجاب برخورد فرهنگی شود و با فرهنگ افراد با حجاب شوند یا با زور و تحمیل؛ هیچکس نمی‌گوید با زور و تحمیل باید افراد با حجاب شوند، افراد باید حجاب را بفهمند و به‌عنوان واجب شرعی خودشان عمل کنند، بحث ما در «بی حجابی» است.

«بی‌حجابی» علنی به جامعه آسیب می‌زند

وی با تأکید بر این‌که بی حجابی یک ناهنجاری، تظاهر به فسق و گناه است، گفت: تشکر می‌کنم از نماینده محترم دادستان که با یک حکم قضائی بنا شده از این تجاهر به فسق در مراکز عمومی جلوگیری کند، اگر پیغمبر را قبول دارید، این حرف پیغمبر است که فرمودند «گناه وقتی مخفیانه انجام می‌گیرد، فقط به عامل گناه ضرر می‌زند اما وقتی آشکار انجام بگیرد، کسی جلویش را نگیرد و منع هم نکند، اجتماع آسیب می‌بیند و مردم ضرر می‌بینند»، این بی‌حجابی علنی، گناهی است که در ملأ عام و مراکز عمومی صورت می‌گیرد و به جامعه آسیب می‌زند.

عضو مجلس خبرگان رهبری به بیاناتی از رهبر معظم انقلاب در روز ولادت صدیقه اطهر در سال ۹۶ اشاره و بیان کرد: رهبری فرمودند «ما که نگفتیم اگر کسی در خانه خودش در مقابل نامحرم روسری‌اش را برداشت، او را تعقیب می‌کنیم، خیر، او کار شخصی می‌کند، آن کاری که در ملأ و خیابان انجام می‌گیرد، کار اجتماعی و عمومی است، یک تعلیم عمومی است، این خطا برای حکومتی که به نام اسلام سر کار آمده است، تکلیف ایجاد می‌کند، حرام، کوچک و بزرگ ندارد، آنچه حرام شرعی است نباید به‌صورت آشکار در کشور انجام بگیرد…».

جلوی تجاهر علنی به گناه باید گرفته شود

وی افزود: معاون دادستان، قاضی غیور حکمی را صادر کرده برای مراکز عمومی، مسئولین استان و مدیریت شهری هم به این حکم عمل خواهند کرد که این مسئله باید برای مأموران و مجریان آن تعلیم و تبیین شود تا جلوی تجاهر به گناه را بگیرند.

علم‌الهدی به نقلی از شهید حاج قاسم سلیمانی اشاره کرد و یادآور شد: بعضی‌ها جمله‌ای از شهید بزرگوار سردار شهید حاج قاسم سلیمانی نقل می‌کنند که فرمودند «آن دختر بی‌حجاب مثل دختر خودم هست»، معنای این جمله چیست؟ آیا معنای این جمله این است که بی‌حجابی آن دختر بی‌حجاب را می‌پسندم؟ از بی‌حجابی او مثل دختر خودم خوشم می‌آید یا معنای جمله حاج قاسم سلیمانی این است که «من دغدغه و اضطرابی که نسبت به این دختر بی‌حجاب دارم، مثل دغدغه و اضطراب خودم نسبت به دختر خودم هست»؟

وی اضافه کرد: آن جمله شهید سلیمانی به این معنا نیست که از بی‌حجابی حمایت می‌کنم، یعنی این دختر در معرض خطر و آسیب است؛ این دختر بی‌حجاب به‌عنوان ناموس مردم مورد تیر نگاه‌ها قرار گرفته و مثل بچه من است، او مثل دختر خودم است که نسبت به او دغدغه و نگرانی دارم، این حرف خود ما و رهبری هم هست و واقعأ دغدغه داریم نسبت به این افراد، این بیان دغدغه است، در مقام تأیید بی‌حجابی نیست.

نماینده ولی فقیه در خراسان رضوی با اشاره به برگزاری راهپیمایی روز عفاف و حجاب در ۲۱ تیرماه، گفت: حکومت آمد و دستگاه قضائی حکم صادر کرد، شما مردم چقدر پای این حکم ایستاده‌اید، شما چقدر راضی می‌شوید هویت امام رضا (ع) از بین برود و یک بی‌حجاب با تجاهر به فسق جلوی گنبد امام رضا (ع)، به ایشان دهن‌کجی کند؟

کد خبر 689159 منبع: فارس برچسب‌ها نماز جمعه ائمه جمعه - امام جمعه خبر ویژه زنان - حجاب سید احمد علم الهدی مشهد قاسم سلیمانی

منبع: همشهری آنلاین

کلیدواژه: نماز جمعه ائمه جمعه امام جمعه خبر ویژه زنان حجاب سید احمد علم الهدی مشهد قاسم سلیمانی قاسم سلیمانی دختر بی حجاب علم الهدی دختر خودم بی حجابی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.hamshahrionline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «همشهری آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۴۴۰۵۹۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

عادی‌سازی بی‌حجابی؛ شبیخون فرهنگی

نیاز به پوشش و پرهیز از برهنگی جزو گرایش‌های فطری است که خداوند متعال آن را در وجود انسان‌ها قرار داده است. علاوه بر تاثیر حجاب در تامین سلامت روحی و فکری، حجاب در تامین سلامت جسمانی افراد جامعه نیز نقش بسزایی دارد. از طرفی شواهد تاریخی نیز فطری، فرامذهبی و فراملی‌بودن حجاب را تایید می‌کند.

در جامعه‌ای که پوشش زنان و حتی مردان از دیرباز یکی از آداب و ارزش‌های اجتماعی بوده و بدپوششی در این جامعه مذموم شمرده شده است، عادی‌شدن پوشش‌های غیرمتعارف، چه در مردان و چه در زنان، زنگ خطر استحاله فرهنگی و ارزش‌های اجتماعی را به صدا درمی‌آورد.

پوشش انسان‌ها صرف‌نظر از این‌که از نظر فطرت انسانی یک ابزار مصونیت است، برای فعالیت‌های اجتماعی زنان و مردان نیز مفید است. هر کسی باید به اندازه‌ای که خود او می‌داند و برایش مصونیت‌آفرین است، به آن عمل کند. حجاب به معنای پوشش بیرونی و عفاف به معنای پوشش درونی است. عواملی که باعث سلامت در جامعه می‌شوند و در صورت نبود این دو عامل، مشکلات و اثرات مخرب زیادی در جامعه به وجود خواهد آمد؛ چراکه اگر حجاب و عفاف که مکمل یکدیگرند، در افراد و جامعه رعایت شود، سبب رشد و افزایش معیار اطمینان و اعتماد در جامعه، تاثیر مثبت بر سلامت روحی و روانی در تربیت و تعلیم فرزندان و محیط اطراف می‌شود. همین امر سبب رشد عقلی و فرهنگی در جامعه و مانعی محکم در مقابل عوامل و تاثیرات منفی و مخرب است.
 
انسان، پوشش‌گریز است یا خیر؟
پیرامون موضوع حجاب و پوشش زنان مسائل مختلفی مطرح می‌شود، اما پیش از هر چیزی باید بررسی شود که آیا انسان بالطبع حجاب‌گراست یا خیر؟ پوشش دینی بانوان و حجاب از اختراعات آیین اسلامی نیست، بلکه ریشه در تاریخ دارد. در تمدن‌های کهن بشری مانند تمدن یونان و ایران نیز موضوع حجاب در بین بانوان دارای جایگاه خاصی بوده است؛ بنابراین نه‌فقط اسلام واضع قانون حجاب نبوده، بلکه در جهت جلوگیری از افراط و تفریط‌هایی که در طول تاریخ در مورد حجاب نیز به وجود آمده، به قانونمند کردن و تنظیم آن همت گماشته و آن را به‌صورتی متعادل، صحیح و متناسب با فطرت انسانی زن و غیرتمندی مرد، آن را ارائه داده است. در پاسخ به این‌که انسان پوشش‌گریز است یا خیر، باید هر دو گزاره آن بررسی شود. اگر فرض بر حجاب‌گریزی باشد، اعتبار و ارزش رعایت حجاب به‌دلیل عقلانیت و پیامد فرهنگ و تربیت فردی است. اگر فرض بر گزاره اول باشد، عدم رعایت حجاب خلاف طبع بوده است. این موضوع در حالی است که در ایران تاکنون حجاب‌گرایی فرض شده و مبنای سیاست‌گذاری بر این اساس انجام گرفته است.
 
محجبه‌های جوان؛ مرکز ثقل مواجهه با بدپوشش‌ها
در مسأله حجاب، حاکمیت با گروه‌های مختلفی روبه‌روست؛ افرادی که صرفا بدپوشش هستند، افرادی که به بدپوششی کمک می‌کنند (مانند تولیدکنندگان البسه نامناسب) و در نهایت افرادی که بی‌حجابی عامدانه را تبلیغ می‌کنند (مانند متعرضان به محجبه‌ها و افراد تبانی‌کننده با عوامل بیگانه). ولی به نظر می‌رسد که محجبه‌ها باید مرکز ثقل این مواجهه قرار بگیرند. یک فرد محجبه و عفیف وظایف بزرگی بر عهده دارد و باید الگوی مناسبی برای دیگران باشد تا آنها نیز از این هدیه الهی بهره‌مند شوند. به هر حال در مقابله با بی‌حجابی، به جای برخورد با بی‌حجابان عادی، باید این پندار که بی‌حجابان در غلبه کمی و کیفی هستند، تضعیف شود. در این راه می‌توان از ظرفیت محجبه‌ها استفاده کرد. با وجود این‌که این موضوع مورد توجه قرار گرفته، اما اجرای آن ناشیانه بوده است؛ چراکه بیشتر این افراد بانوان میانسال بوده، در حالی که بهتر است از جوانان و دانشجویان در این امر استفاده شود. با این حال باید توجه داشت که اعتدال در رفتار با بدحجابی باید رعایت شود؛ زیرا افراط در آن موجب تنش و اضطراب و منجر به عادی‌شدن بدپوششی در جامعه می‌شود. این مسأله نیازمند نهاد ستادی و نظارتی فراقوه‌ای است که منحصرا به مسأله حجاب نپردازد. می‌توان این نهاد را در قالب ستاد مبارزه با مفاسد فرهنگی ــ اجتماعی تشکیل داد. 

ارتقای صنعت مد در موضوع حجاب اسلامی
به نظر می‌رسد باید اقداماتی در جهت کاهش پوشیدنی‌های ناسالم یا نامناسب و افزایش پوشیدنی‌های سالم و مناسب، البته با کیفیت و قیمتی مناسب برای کاهش زمینه‌های فساد و بدپوششی انجام شود. بر همین اساس باید طراحان لباس در یک زیست بوم ایرانی ــ اسلامی تربیت شوند و طرح درس‌ها و نظام آموزشی خیلی قدیمی، چه در طراحی لباس و چه در طراحی پارچه ارتقا پیدا کند. مسئولان این صنعت و این حوزه باید تدابیر لازم را برای پوشش مناسب با قیمت مناسب در اختیار جامعه قرار دهند و نیاز‌های اقتصادی تولیدکنندگان نیز تامین شود. از سویی دیگر تسهیل تشکیل خانواده، تقویت روابط خانوادگی و افزایش اشتغال مناسب می‌تواند در کاهش زمینه‌های بدپوششی نیز موثر باشد. با این حال باید جایگاه حجاب به‌درستی در کشور تبیین و مشخص شود. در برخورد با پدیده بدحجابی باید مشکل فرهنگی و سیاسی آن، از یکدیگر تمایز پیدا کند و متناسب با خاستگاه‌‏های آن به برخوردی سنجیده و برنامه‏ریزی‌شده پرداخت. در برخورد با بی‌حجابان باید دقت کرد تعلیم، موعظه و دعوت به خیر، مقدم بر امر به معروف و نهی از منکر است که در این مسیر نهاد‌های آموزشی اهمیت بالایی دارند.

منبع: روزنامه جام جم

باشگاه خبرنگاران جوان وب‌گردی وبگردی

دیگر خبرها

  • کشف حجاب حرام شرعی و سیاسی است
  • علم‌الهدی: حجاب متعلق به فرهنگ ایران است؛ در شاهنامه، فردوسی از قول منیژه نقل می‌کند «منیژه منم، دخت افراسیاب، برهنه ندیده تنم آفتاب»
  • شاهنامه خوانی علم‌الهدی در نماز جمعه درباره حجاب: منیژه منم، دخت افراسیاب، برهنه ندیده تنم آفتاب
  • دفاع علم الهدی از برخورد با بی حجابی با استناد به شاهنامه
  • شعرخوانی علم الهدی درباره حجاب: در شاهنامه، فردوسی به نقل از منیژه می گوید: منیژه منم، دخت افراسیاب، برهنه ندیده تنم آفتاب
  • دفاع علم‌الهدی از برخورد با بی حجابی با استناد به شاهنامه
  • تاکید امام جمعه خمینی شهر بر حمایت مردم از طرح نور
  • آیت‌الله علم‌الهدی‌: حجاب متعلق به فرهنگ ایران است
  • عادی‌سازی بی‌حجابی شبیخون فرهنگی
  • عادی‌سازی بی‌حجابی؛ شبیخون فرهنگی