ماجرای تاریخی اهتزاز پرچم سبز بر فراز گنبد امام رضا(ع)+ تصاویر
تاریخ انتشار: ۱۸ مهر ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۳۳۳۹۴۴۰
به گزارش خبرگزاری فارس از مشهد، پس از دو ماه عزاداری، در سحرگاه امروز مقارن با سومین روز از ماه ربیع الاول، پرچم سیاه گنبد ملکوتی حرم حضرت ثامن الحجج(ع) تعویض و پرچم سبز رنگ جایگزین آن شد.
در این آیین که با حضور خادمان حرم مطهر حضرت ثامن الحجج(ع) برگزار شد، پرچم سیاه که به نشانه عزاداری اهل بیت(ع) در ابتدای ماه محرم بر فراز گنبد حرم مطهر رضوی برافراشته شده بود، بعد از ۶۳ روز از سوی خادمان حرم مطهر با پرچم سبز رضوی تعویض شد.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
همچنین پس از دو ماه عزاداری پوشش ضریح مطهر حضرت علی بن موسی الرضا(ع) نیز تعویض شد.
داستان پرچم گنبد حرم مطهر رضوی به روایت اسناد تاریخی
سالهاست در حرم مطهر امام رضا(ع) آئینها و مراسم بسیاری به صورت منظم برگزار می شود. مراسمات حرم مطهر، گاه هر روزه است، مانند جاروکشی صحنها و گاه مناسبتی است، مانند تعویض پرچم گنبد طلا. حین برگزاری هر یک از این برنامهها، خادمان و زائران حرم، حال و هوای غریبی را در صحن و سرای غریبالغربا تجربه میکنند و خاطرهای به یادگار میبرند.
داستان تاریخی پرچمها
به گفته مدیر گروه فرهنگ و سیره رضوی بنیاد پژوهشهای اسلامی آستان قدس رضوی تاریخ دقیق استفاده رسمی از پرچم در آستان قدس رضوی به درستی روشن نیست اما پس از آن که مامون در هنگام معرفی امام رضا(ع) به ولایتعهدی، رنگ سبز را جایگزین رنگ سیاه کرد، این رنگ به عنوان نماد حکومتهای شیعی مرسوم شد.
مرتضی انفرادی اظهار کرد: در اواخر دوره تیموری، عَلَم یا پرچم مانندی در آستان قدس وجود داشته است که در هنگام استقبال از امرا و پادشاهان و یا هنگام تسلیم شهر به مهاجمان، آن را بیرون میآوردند.
تصویر ثبت شده از پرچم حرم در قرن دهم هجری
در نسخههای خطی متعلق به قرن دهم هجری نشان یا پرچم آستان قدس، نقاشی یا صورتبرداری شده که به صورت ترنجی بوده و در حاشیه آن، اسامی چهارده معصوم در چهارده دایره کنار هم و در وسط آن عبارت «مهر مشهد مقدسالرضا علیه افضل التحیه و الدعاء» مشاهده میشود. در آن زمان، هنگام تشرف بزرگان علمی یا حکومتی به آستان قدس همراه خلعت، پرچمی به آنان اهداء میشده که مایه مباهات دریافتکنندگان آن بوده است.
پرچم گنبد طلا در زمان صفویه و قاجار
از دوره صفوی، استفاده از پرچم در مراسم دینی اهمیت چشمگیری یافت. به طوری که در اسناد تاریخی آستان قدس، به افرادی با عنوان علمدار یا حملکننده پرچمها اشاره شده است. گزارشی مربوط به سال ۱۱۶۳ هجری وجود دارد که در آن، به روشنی از بیرون آوردن عَلَم و استقبال از پادشاهان به عنوان رسمی معمول در آستان یاد شده است.
بر اساس اسناد موجود مربوط به زمان قاجار، در سفر اول ناصرالدین شاه به مشهد نیز در سال ۱۲۸۶ این سنت تداوم داشته و به نوشته حکیمالممالک، هنگام نزدیک شدن موکب او، تمام عُمال و خدام با عَلَمها و بیرقهای زرنگار به استقبال رفتهاند.
تعیین رنگ و عبارات روی پرچم
در دوره پهلوی دوم به سال ۱۳۲۷ نیز صاحبمنصبان آستان قدس درصدد برآمدند تا نشان خاص برای آستان قدس تهیه کنند. در پیشنویس نامهای که محمود بدر نایبالتولیه وقت، برای وزارت دربار آماده کرده، این چنین استدلال شده که برای حفظ عظمت دربار ولایتمدار علیابن موسیالرضا(ع)، لازم است پرچم خاصی تهیه شود تا در مواقع ویژه مانند اعیاد و جشنها بر سر در صحنها و بالای در ورودی ادارات آستان قدس و بنگاههای تابع، برافراشته شود. در همین اسناد آمده است که با توجه به اینکه رنگ سبز شعار بنیهاشم و ائمه اطهار میباشد، رنگ این پرچم سبز باشد و عبارات «لااله الاالله» و «محمد رسول الله» بر یک روی پرچم و «السلطان علیابن موسیالرضا» بر روی دیگر آن نگاشته شود.
مطابق مکاتبات سالهای ۱۳۴۹ و ۱۳۵۰ شمسی اداره تشریفات آستان قدس رضوی وظیفه داشت پرچم آستانه را که عبارت یاد شده روی آن قلاب دوزی شده بود از ساتن یا دوشیز ابریشمی سبز رنگ در عرض ۹۰ یا ۱۱۰ سانتیمتر و طول سه متر تهیه کند. البته بر خلاف آنچه تعیین شده بود، در عکسهای سالهای پایانی حکومت پهلوی نشان تاج شاهی، روی پرچم گنبد قابل مشاهده بوده است.
پرچم رسمی بعد از پیروزی انقلاب اسلامی
پس از انقلاب اسلامی عبارت «لااله الا الله» که به شکل گنبد و گلدسته طراحی شده، به عنوان نشان آستان قدس رضوی در مرکز پرچم وجود دارد و در حاشیه آن نام مبارک «رضا» به تکرار با رنگ زرد، دور دوزی شده است. این پرچم همیشه بجز ایام سوگواری بر بالای گنبد طلا در اهتزاز است و فقط در ایام عزاداری محرم و شهادت ائمه اطهار، با پرچم مخمل سیاه رنگ که همان نشان و همان حاشیه، با ساتن سبز زیتونی روی آن گلدوزی شده، تعویض میشود.
مدت زمان برافراشته بودن پرچم سیاه
مدت زمان برافراشته بودن پرچم سیاه به جای پرچم سبز براساس تقویم شیعه است. مثلا در ایام محرم و صفر از شب اول محرم پرچم سیاه افراشته میشود و تا پایان روز سوم ربیع الاول که سومین روز شهادت امام رضا(ع) است در اهتزار است.
انتهای پیام/ ۷۰۰۶۸
منبع: فارس
کلیدواژه: تعویض پرچم حرم رضوی آستان قدس رضوی امام رضا ع پرچم گنبد پرچم سیاه پرچم سبز حرم مطهر
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۳۳۹۴۴۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
اجرای عمومی تئاترهای جشنواره رضوی گامی موثر است/ ماجرای عشقی عجیب
کارگردان نمایش «پر» از آثار هفدهمین جشنواره ملی تئاتر رضوی، رویکرد جشنواره در حذف بخش رقابتی و توجه به اجرای عمومی آثار را اقدامی موثر دانست.
به گزارش گروه فرهنگی خبرگزاری دانشجو، نمایش «پر» نوشته مجید کاظمزادهمژدهی با کارگردانی محمد رسائلی در قالب هفدهمین جشنواره ملی تئاتر رضوی از ۱ تا ۱۰ اردیبهشت سال جاری در تالار مرکزی شهر رشت روی صحنه رفت.
محمد رسائلی درباره موضوع نمایش «پر» و دغدغه خود برای تولید و اجرای این اثر، گفت: این نمایشنامه با مضمون بسیار خاص و مرتبط با فرهنگ رضوی نوشته شده و رویکرد آن مرا به چالش واداشت و لذا دوست داشتم آن را تولید کنم. این نمایش زندگی یک فرد به اصطلاح چالهمیدانی قبل انقلاب را روایت میکند که عاشق زنی میشود که کفشدار حرم امام رضا (ع) است و داستان جالبی برایش رقم میخورد.
وی اظهار امیدواری کرد داستان این اثر در اجرا نیز مخاطب را تحت تاثیر قرار داده باشد.
رسائلی با بیان اینکه تولید اثر برای جشنوارههای موضوعی یا غیر آن به لحاظ اجرا دارای چارچوب مشخصی است، تصریح کرد: برای القای روح و جان معنوی تئاترهای با موضوع رضوی به مخاطب، نگاه ما متفاوت میشود، زیرا تاثیر روانی که من به عنوان هنرمند در وجودم از امام رضا (ع) میگیرم با کارهای دیگر متفاوت است. هنرمند عرصه تئاتر باید در درجه اول ارتباط معنوی و ارادت خاصی را که خودش با امام رضا (ع) میگیرد به خوبی در لایههای مختلف اجرا برای مخاطب نیز به نمایش بگذارد تا ارتباط دوسویه بین مخاطب و تئاتر رضوی شکل بگیرد و مضمون مورد نظر به مخاطب القا شود.
کارگردان نمایش «پر» درباره حضور در جشنواره رضوی یادآور شد: این جشنواره برای من جایگاه مستحکمی دارد که به آن ارادت دارم و حالم را تا حد بسیار زیادی خوب میکند، لذا شرکت در آن برایم جایگاه بالایی داشت.
وی درباره حذف بخش رقابتی جشنواره تئاتر رضوی و گرایش به اجرای عمومی نمایشها در شهرهای خود، تاکید کرد: این اقدام گامی موثر و حرکتی قابل پذیرش است و این مهم مولفه موثری در موفقیت اهداف جشنواره برای نشر فرهنگ رضوی است.
رسائلی در پایان با بیان اینکه وجود بخش رقابتی از جهتی سبب تبادل نظر و انتقال تجربه بین گروههای نمایشی میشود، گفت: با این وجود تحقق حمایت اجراهای عمومی برای هر نمایش در شهر خود با توجه به شرایط اقتصادی موجود بسیار بهتر است و از این منظر این اقدام پسندیده و قابل ستایشی است که از سوی دبیرخانه جشنواره مطرح شده است.