Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مشهد،بهزاد نعمتی پژوهشگر گروه فرهنگ و سیره رضوی بنیاد پژوهش‌های اسلامی  گفت: با استناد به اسناد و تصاویر آرشیو آستان قدس رضوی و منابع تاریخی، نمای طلای گنبد حرم مطهر حضرت امام رضا (ع) را شاه تهماسب اول صفوی ساخت و دو تن از جانشینان وی، شاه عباس اول و شاه سلیمان آن را تعمیر و کتیبه‌هایی به آن افزودند و علاوه بر آن، دو بار دیگر در سال ۱۲۹۰ و ۱۳۵۹ شمسی این نما تعمیر و مرمت شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


او  افزود: در حال حاضر بقعۀ مطهر حضرت امام رضا (ع) به عنوان هستۀ اصلی حرم مطهر رضوی، یک گنبدخانۀ رفیع است و بنایی چهارطاقی  که بر فراز آن یک گنبد دو پوستۀ گسسته، با ساقه بلند قرار دارد. ارتفاع آن از کف حرم تا انتهای پوشش درونی ۱۸ متر و از کف حرم تا انتهای پوشش بیرونی ۳۱ متر  و دور گنبد در سطح خارج ۴۲ متر و ارتفاع از اول طلاکاری تا نوک گنبد ۱۶ متر است.

این کارشناس ارشد ایران شناسی ادامه داد: کتاب‌های تاریخی دورۀ صفوی به طلاکاری گنبد اشاره دارند که این اشارات بسیار مفید، ولی به ویژه دربارۀ طلاکاری دورۀ تهماسب بسیار پر ابهام است. در جریان به توپ بستن گنبد حرم مطهر رضوی از سوی روس‌ها دربارۀ تخریب گنبد مطالب مفصلی در منابع مرتبط  اما دربارۀ تعمیرات آن، اشارات محدود است. دربارۀ آخرین طلاکاری در دورۀ معاصر نیز گزارش بسیار مختصری در یکی دو کتاب چاپ روابط عمومی آستان قدس به چشم می‌خورد.

نعمتی بیان کرد: گرچه از حدود سال ۱۰۰۰ قمری و اوایل دورۀ شاه عباس اول به بعد، شماری از مکاتبات اداری و اسناد حرم مطهر رضوی در مرکز اسناد کتابخانۀ آستان قدس وجود دارد اما این اسناد کامل نیست و دربارۀ موضوع طلاکاری و تعمیرات دورۀ شاه عباس چیزی در آن‌ها یافت نمی‌شود ولی برخلاف آن، دربارۀ تعمیرات دورۀ معاصر، مکاتبات، صورت‌جلسه‌ها و اسناد مختلف وجود دارد که نحوه و زمان بازسازی را تا حدّ زیاد روشن می‌سازد.

او تصریح کرد: تصاویر تاریخی موجود در آرشیو مرکز اسناد کتابخانۀ آستان قدس رضوی هم روشن کنندۀ برخی نکات مهم در این باره است که وضعیت نما و آسیب‌های آن بعد از به توپ بستن و همچنین در سال‌های پیش از آخرین بازسازی در این تصاویر به خوبی منعکس است و علاوه بر آن، از مراحل نوسازی دورۀ معاصر نیز عکس‌های خوبی در این مجموعه وجود دارد.  

طلاکاری گنبد

این پژوهشگر تاریخ تأکید کرد: شاه تهماسب اول، دومین پادشاه صفوی، برای اولین بار گنبد مطهر رضوی را طلا کاری کرد. پیش از آن و مطابق گزارش صدرالدین سلطان ابراهیم امینی مورخ دورۀ صفوی نمای گنبد مطهر با کاشی سبز رنگ پوشیده شده بود که این اشاره به نوع و رنگِ نما بسیار مغتنم و تنها خبری است که منابع موجود، در این باره داده‌اند.

نعمتی اظهار کرد: شاه تهماسب در شرق کشور مشکل بزرگ و کهنه‌ای داشت و آن، دست درازی و غارت‌های پی درپی قوم ازبک بود، زیرا آن‌ها به مرز‌ها و سرزمین‌های شرقی صفویان، از جمله هرات و مشهد یورش می‌بردند که او توانست در ابتدای سال ۹۳۵ قمری و در پنجمین سال حکومت، در حالی که هنوز ۱۶ بهار از عمرش نگذشته بود، عبیدالله خان ازبک را در جام شکست داده و این قوم مزاحم را از خراسان فراری دهد.

این کارشناس ارش ایرانشناسی افزود: شاه تهماسب که پیش از جمع کردن لشکر پریشان و هجوم نهایی بر مهاجمان، به مشهد رفته و در حرم مطهر حضرت امام رضا (ع) از آن حضرت استشفاع نموده بود، پس از پیروزی بر سپاه ازبک به مشهد بازگشت و تصمیم گرفت گنبد مطهر حرم مطهر رضوی و گلدستۀ کنار آن را از طلا بپوشاند.

او  ادامه داد: احتمال دارد نذر طلاکاری گنبد مدتی بعد از این سال، حتی شاید بعد از سال ۹۴۲ قمری ادا شده باشد که چنین چیزی با توجه به ناامنی‌ها و غارت‌های مکرر شهر در سال‌های بعد از ۹۳۵ قمری دور از ذهن نیست.
بیشتر بخوانید معرفی واقفانی که در ساختن تاریخ حرم مطهر رضوی نقش دارند
نعمتی بیان کرد: برخی نیز طلاکاری گنبد را مربوط به سال ۹۴۰ قمری می‌دانند که به تاریخ کتیبۀ طلای مورخ ۹۳۹ قمری در دارالسیاده نزدیک است.

پژوهشگر گروه فرهنگ و سیره رضوی بنیاد پژوهش‌های اسلامی تأکید کرد: طلاکاری گنبد هم برای استفاده از پوشش فلزی بر روی آن و هم استفاده از جنس و رنگ طلایی، یک نوآوری و ابداع خلاقانه بود که تا آن زمان، در دنیای اسلام نظیر نداشت. این نما به صورت خشت‌های مسی روکش شده با ورقه‌های نازک طلا اجرا می‌شد و بعد از آن ایوان طلای نادری و ایوان طلای ناصری به همین شیوه اجرا شد.

نعمتی اظهار کرد : این نماسازی با توجه به جایگاه طلا در باور‌ها به عنوان نماد جاودانگی و نیز با عنایت به جایگاه رنگ زرد طلایی در باور‌های عرفانی، می‌تواند به عنوان یک عمل آیینی و سمبلیک بررسی شود.

اولین تعمیر و اولین کتیبه

او افزود: شاه عباس اوّل مشهورترین و مقتدرترین سلطان صفوی که در سال ۹۹۶ قمری در قزوین به تخت سلطنت نشست پیشتر نذر کرده بود که اگر بتواند مشهد را از ازبکان پس بگیرد، پیاده به پابوس حضرت امام رضا (ع) بشتابد. سه سال بعد از پس گرفتن مشهد و با مساعد شدن اوضاع، او این وعده را عملی کرد و سفر پیاده‌اش را از پایتخت تازه‌اش، اصفهان آغاز کرد و با همراهانش به سوی مشهد رهسپار گشت و با ورود به این شهر دستور بازسازی و تعمیرات مهم در مشهد و حرم مطهر رضوی را صادر کرد و خود نیز سه ماه زمستان را در شهر ماند.

این کارشناس ارشد ایران شناسی ادامه داد: یکی از کار‌های شاه عباس در مرتب کردن و بازسازی چهرۀ شهر و حرم مطهر حضرت امام رضا (ع)، تعمیر مهم‌ترین نماد و جلوۀ بیرونی آن یعنی گنبد طلا بود که در کتیبۀ دور گنبد ذکر شده است.

دومین تعمیر و دومین کتیبه

نعمتی بیان کرد: ۶ دهه بعد از تعمیرات دورۀ شاه عباس، در سال ۱۰۸۴ قمری زلزلۀ مهیبی مشهد را لرزاند و خسارات بسیار به شهر و حرم مطهر رضوی وارد کرد از جمله گنبد حرم مطهر شکست برداشت که تا دو سال بعد، خرابی گنبد که اهمیت بیشتری داشت، رفع شد و کتیبه‌های چهارگانۀ پایین ساقۀ گنبد راوی این تعمیرات است.

او تصریح کرد: شاه سلیمان صفوی به شیوه جدّش تصمیم گرفت کار تعمیرات زمان خود را در یک کتیبۀ جدید، بر نمای گنبد مطهر ثبت کند، بدین ترتیب در زیر کتیبۀ دور گنبد، چهار کتیبه در چهار قاب ترنج بازوبندی بزرگ افزوده شد که این کتیبه‌ها را به شیوۀ کتیبۀ قبلی بر ورقه‌های مسیِ روکش شده با طلا، قطّاعی و نصب کردند.

به توپ بستن حرم و سومین تعمیر

پژوهشگر گروه فرهنگ و سیره رضوی بنیاد پژوهش‌های اسلامی تأکید کرد: در سال ۱۳۳۰ قمری قزاق‌های روسی حامی محمدعلی شاه که بر ضد مشروطه خواهان موضع داشتند، به عنوان بخشی از واحد‌های نظامی روسیه وارد شمال ایران از جمله مشهد شدند که در پی درگیری با دسته‌های مختلف مردم که در حرم مطهر رضوی تجمع داشتند، این مکان را به توپ بستند و به مردم حمله کردند که خسارات فراوان به حرم مطهر رضوی از جمله گنبد، رواق‌های اطراف آن و مسجد گوهرشاد وارد شد.

نعمتی اظهار کرد: هجده نقطه گنبد سوراخ شده و گلوله‌های توپ میان دو پوش گنبد افتاده و همچنین بسیاری از خشت‌های طلاکاری شده را خراب کرده بود.

 او با بیان اینکه چند ماه بعد از این واقعه تعمیر گنبد مطهر آغاز شد افزود: خراسانی از وجود داربست چوبی اطراف گنبد و تعمیر آن اشاره دارد، اما تعمیر قسمت‌های دیگر صحن چند سال طول کشید که مرتضی قلی خان طباطبایی نایب التولیۀ وقت به حمایت مالی حسین میرزا نیرالدوله والی خراسان، حاج قائم مقام التولیه سرسلسلۀ سادات رضوی و مردم، کار تعمیر را انجام داد.

این پژوهشگر تاریخ ادامه داد : وضعیت آستان قدس و کشور در این زمان بدتر از آن بود که امکان نوسازی کلّی نمای گنبد وجود داشته باشد. در کتیبۀ سنگی مربوط به اقدامات نیرالدوله که به صورت مخدوش و ناقص در فضای باز مقابل بنای هارونیۀ توس در معرض دید گذاشته شده به عنوان اولین اقدام مهم او آمده است که "مجدّداً گنبد مطهر را تذهیب نمود".

نعمتی بیان کرد: با توجه به وجود کتیبه‌های دیگری از وی در غرفه‌های صحن انقلاب، که مربوط به حدود سال ۱۳۳۰ قمری به بعد است، باید منظور از تذهیب گنبد، همان تعمیرات نما بعد از به توپ بستن حرم توسط روس‌ها باشد.

او تصریح کرد: عبارت کتیبه در بارۀ تعمیرات گنبد اغراق آمیز به نظر می‌رسد و منظور از تجدید تذهیب گنبد، تعمیر و تعویض خشت‌های سوراخ شده، باید باشد، زیرا آثار گلوله‌ها تا هنگام طلاکاری سال ۱۳۵۷ شمسی در برخی قسمت‌ها وجود داشته است.  
چهارمین و آخرین تعمیر

این کارشناس ارشد ایرانشناسی تأکید کرد: تصاویر گنبد مربوط به دهۀ بیست شمسی به بعد، فرسودگی و شکاف میان خشت‌های نمای گنبد را نشان می‌دهد. ظاهراً در اوایل دهۀ پنجاه شمسی تصمیم گرفته شد نمای ایوان طلای صحن انقلاب (صحن عتیق)، گنبد و گل دستۀ طلای کنار آن، به کلی نوسازی گردد.

نعمتی اظهار کرد: سندی مربوط به خرداد سال ۱۳۵۵ شمسی در این باره، از مکاتبه میان دربارِ پهلوی دوم و نایب التولیۀ وقت آستان قدس رضوی حکایت دارد که این سند به آستان قدس رضوی اجازه می‌دهد برای آب طلاکاری ایوان‌های طلا و گنبد حرم مطهر حضرت امام رضا (ع) از وجود کارشناسان و کارگران ماهر پاکستانی استفاده کند.

او با بیان اینکه فراهم کردن مقدمات این کار مهم دو سال طول کشید و پس از تعمیر ایوان طلا، سرانجام در خرداد ۱۳۵۷ تعمیر و بازسازی گنبد آغاز گردید، افزود:، چون کار زرگران پاکستانی در طلاکاری ایوان موفق نبود، حسین پرورش از طلاکاران اصفهانی کار طلاکاری ایوان را تمام کرد و پیمان‌کاری طلای گنبد را به اتفاق جعفر نوروزخان، آبکار تهرانی عهده‌دار گشت.

این پژوهشگر تاریخ با اشاره به اینکه جدا از آب کاری، کار تعمیر، زیرسازی و نصب نما توسط استادکاران آستان قدس رضوی و به سرپرستی محمدصادق رأفتی (حامد مقدم) معمار آستان قدس رضوی صورت گرفت، ادامه داد: گرچه کارگاه طلاکاری حرم مطهر در کار آب کاری نیز همکاری مؤثر و نظارت کامل داشت، به دلیل عملکرد موفق این کارگاه، کار تجدید نمای گلدسته‌های طلا نیز توسط زرگران آستان قدس رضوی انجام شد.

نعمتی با تأکید بر اینکه خرابی طلاکاری مربوط به اجرای ناقص مراحل آب کاری و صیقلی نکردن خشت‌ها بعد از آب طلا بود، بیان کرد: کار با آهنگ کندی ادامه یافت تا اینکه انقلاب اسلامی پیروز شد و دگرگونی اساسی در ادارۀ آستان قدس رضوی روی داد و نصب خشت‌ها که تا بهمن ماه ادامه داشت متوقف و دوباره با استقرار حکومت اسلامی و تغییر مدیریت، در تیرماه ۱۳۵۸ آغاز شد.

او تصریح کرد: اتمام رسمی کار نماسازی گنبد در خرداد ۱۳۵۹ بود و براساس صورتجلسۀ رسمی اتمام کار هفت هزار و ۷۴۰ عدد خشت در نوسازی گنبد به کار رفت که هفت هزار و ۱۹۳ عدد آن جدید بوده است.

پژوهشگر گروه فرهنگ و سیره رضوی بنیاد پژوهش‌های اسلامی تأکید کرد: ۱۶ هزار و ۸۰۸ کیلو گرم وزن خشت‌های مسی و ۲۲۲ کیلو گرم مقدار طلای تیزابی با بالاترین عیار جذب شده روی ورقه‌های مسی بود و ضخامت روکش طلا شانزده هزارم میلی‌متر، یعنی چهار برابر ضخامت روکش قبلی است که به طریقۀ الکترولیت اجرا و در سطح ۷۰۰ متر مربع نصب شد.

نعمتی اظهار کرد: با نوسازی خشت‌ها و طلاکاری، جلوۀ طلایی گنبد درخشنده‌تر و نما یکدست شد و اضافه کردن یک لایه نازک از بتن روی آجر‌های گنبد، بهتر شدن زیرکار اجرای دقیق‌تر نما را به ارمغان آورد.

او افزود: آخرین تعمیر نمای گنبد یک روند زمان بر و پیچیده از مرمت و بازسازی بود که تجربیات تازه‌ای را به همراه داشت. تجربیاتی که اعتماد به نفس لازم را برای تعمیرات و طلاکاری‌های جدید در فضا‌های حرم مطهر رضوی فراهم کرد و کیفیت و پایداری کار طلاکاری در حرم مطهر آن حضرت را ارتقا داد.   منبع: ایرنا   انتهای پیام//م.م

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: اماکن مذهبی حرم مطهر رضوی معماری اسلامی حرم مطهر حضرت امام رضا نعمتی اظهار آستان قدس رضوی گنبد حرم مطهر حرم مطهر رضوی طلاکاری گنبد او تصریح توپ بستن شاه تهماسب گنبد مطهر نمای گنبد ایوان طلا کتیبه ها شاه عباس خشت ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۰۰۶۳۶۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اعلام ویژه‌برنامه‌های حرم مطهر رضوی به مناسبت شهادت امام‌جعفرصادق(ع)

معاونت تبلیغات اسلامی حرم رضوی به مناسبت فرارسیدن شهادت رئیس مذهب شیعه، حضرت امام‌ جعفرصادق (ع)، ویژه‌برنامه‌هایی را در آستان ملکوتی امام رضا (ع) تدارک دیده است.

حجت‌الاسلام حسین شریعتی‌نژاد در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا در خراسان رضوی اظهارکرد: ویژه برنامه‌های شهادت امام جعفر صادق (ع) با محوریت رواق بزرگ امام خمینی (ره) از شامگاه جمعه و همزمان با شب شهادت این امام همام با قرائت زیارت امین‌الله و مرثیه‌سرایی توسط مداح و ذاکر نام‌آشنای اهل بیت (ع)، آقای احمد واعظی، بعد از اقامه نماز جماعت مغرب و عشا آغاز می‌شود.

وی افزود: سخنرانی پیرامون شخصیت ششمین امام شیعیان توسط حجت‌الاسلام والمسلمین علی اوسطی، مرثیه‌سرایی و عزاداری با نوای ذاکران اهل بیت (ع)، آقایان سید محمود علوی و مرتضی اسلامی‌نژاد، از دیگر برنامه‌های شب شهادت این امام همام خواهد بود.

معاون تبلیغات اسلامی حرم مطهر رضوی بیان کرد: در شامگاه شهادت امام جعفر صادق (ع) همچنین زائران و مجاوران حریم ملکوتی رضوی میهمان محفل شعرخوانی با حضور جمعی از شاعران آئینی از جمله حجج‌الاسلام سید ابوالفضل مبارز، سید رضا یعقوبی آل، علیرضا خاکساری و علی مقدم خواهند شد.

حجت‌الاسلام شریعتی‌نژاد در ادامه به تشریح ویژه برنامه صبح شهادت امام صادق (ع) پرداخت و اظهار کرد: این مراسم روز شنبه پانزده اردیبهشت، ساعتی قبل از اذان ظهر با قرائت زیارت امین‌الله و عرض سلام و ارادت به محضر امام مهربانی‌ها با صدای کبیر قلندرزاده آغاز می‌شود و با بیان احکام دینی توسط حجت‌الاسلام مصطفی رنجبر ادامه می‌یابد.

وی عنوان کرد: اجرای برنامه سرود و همخوانی توسط گروه گلدسته‌های حرم، شعرخوانی آئینی با نوای شاعر و مدیحه‌سرای اهل بیت (ع)، آقای مصطفی جلیلیان مصلحی، و مرثیه‌سرایی و عزاداری در سوگ شهادت صادق آل محمد (ع) از دیگر برنامه‌های روز شهادت امام صادق (ع) خواهد بود.

معاون تبلیغات اسلامی حرم مطهر رضوی اضافه کرد: در این مراسم، آیت‌الله سید احمد علم‌الهدی به ایراد سخنرانی می‌پردازد و سپس زائران حریم ملکوتی رضوی با قرائت زیارت‌نامه امام صادق (ع) که توسط آقای قاسم پناهی قرائت می‌شود، به محضر این امام همام عرض ارادت خواهند کرد.

وی اظهارکرد: ویژه برنامه‌های شهادت امام صادق (ع) در شامگاه شهادت این امام بزرگوار نیز ادامه دارد و این مراسم بعد از اقامه نماز مغرب و عشا با قرائت زیارت امین‌الله با نوای احمد واعظی، شعرخوانی شاعر آئینی، آقای علی زمانیان، سخنرانی آیت‌الله سید علیرضا صدر حسینی و عزاداری و مرثیه‌سرایی آقایان جعفر ملائکه و امیر عارف همراه خواهد بود.

کد خبر 750157

دیگر خبرها

  • مشهدالرضا؛ سوگوار و عزادار شهادت صادق آل عبا (ع)
  • آغاز به کار چایخانه بابلسری‌ها در حرم مطهر رضوی
  • تشییع پیکر چند شهید دفاع مقدس در مشهد و تهران
  • آغاز به کار چایخانه بابلسری‌ها در حرم رضوی
  • مشهدالرضا؛ سوگوار و عزادار شهادت صادق آل عبا (ع)‌
  • حال و هوای حرم مطهر رضوی در ایام شهادت امام جعفر صادق (ع)
  • آغاز به کار چایخانه امام رضا بابلسری‌ها در حرم رضوی
  • لحظه ناب عاشقی در حرم مطهر امام رضا (ع) هنگام بارش باران + فیلم
  • اعلام ویژه‌برنامه‌های حرم مطهر رضوی به مناسبت شهادت امام‌جعفرصادق(ع)
  • ویژه برنامه‌های حرم مطهر رضوی به مناسبت شهادت امام صادق (ع)